دراسة حديث النعمان بن بشير في العطية - دراية

المساهمين

المؤلف

قسم الکتاب والسنة - کلية الدعوة وأصول الدين - جامعة أم القرى - مکة المکرمة - السعودية

المستخلص

من أهمِّ القضايا في علم الحديث تمييزُ الحديث الصَّحيح من المعلول، والوقوف على دلالته؛ وقد جاء هذا البحثُ معالِجًا لحديث مشتهرٍ على ألسنة النَّاس من فقهاء ودعاة ووعَّاظ وغيرهم من حيث الدِّلالة. وخلص البحث من حيث الدِّلالة إلى:
‌أ-       أنَّ التَّعديل بين الأولاد في الهبة مسنونٌ إجماعًا، والرَّاجح وجوبه اختيارًا.
‌ب-  وعلى هذا إن فاضل فالعطيَّة باطلة؛ وعليه التَّعديل بأحد أمرين: الأوَّل: بالردُّ. الثَّاني: إعطاء الآخر مثله.
‌ج-    يُستثنى من ذلک: ما کان الهبة فيه لمعنى يُبيح التَّفضيل.
‌د-      الفرق بين العطيَّة والنَّفقة؛ فالثَّاني باعتبار الحاجة قليلة کانت أو کثيرة.
‌ه-       أنَّ التَّعديل في العطيَّة يکون بالمساواة بين الذَّکر والأنثى؛ فلا يفرِّق بينهما.
‌و-     عدم جواز رجوع الوالد فيما وهب لولده؛ إلَّا في حال بطلانها؛ لعموم الأحاديث، وأمَّا أدَّلة التَّخصيص؛ فمعلولة.
 
 
One of the most important issues in the science of the Prophetic Tradition is to distinguish the authentic hadith from the defective one and to determine its significance and meaning. This research paper addresses a well-known hadith whose meaning is frequently discussed by scholars, religious men, preachers, and others. This research concludes with the following points:
A- Ensuring equality among children in giving gifts or donation is commonly supererogatory; however, the chosen preponderant opinion is that it is obligatory.
B- Accordingly, if one of the parents gives preference to one child over the others in her/his gift, the act of giving is invalid. S/He must amend the action with one of two alternatives. The first one is to withdraw her/his gift; the second one is to give the other an equal gift.
C- This is not without exceptions. It is in the case where the gift itself involves something that marks preference.
D- There is a difference between donation and alimony; the latter is given from the perspective of need, be it little or much.
E - Treating all children with justice in giving gifts involves equality between male and female children; there must be no gender-based differences between them.
F- It is not permissible for the parent to withdraw the gift s/he has given to the child unless the gift is null and void; this ruling is substantiated by the Prophetic Traditions. Other pieces of evidence for allocation are defective.
 

الكلمات الرئيسية