وهو من لطائف العلم والفقه، بحيث إنه يلقي الضوء على هذه المسألة، ويُفنِّد أقوال أهل العلم فيها، مع مناقشة کلِّ الأقوال، وقد جاء البحث في مقدمة، ومبحثين مشتملين على عدة مطالب، ثم خاتمة مذيلة بقائمة المصادر والمراجع. أما المقدمة: فذکرت فيها خطة البحث، ومنهجي الذي اتَّبعته فيه. وأما المبحث الأول: فکان في بيان مفهوم ضجعة الفجر وصفتها ومحلّها وحکمها، وقد جاء هذا المبحث في خمسة مطالب. أولها: مفهوم ضجعة الفجر لغة واصطلاحاً. والثاني: في صفة ضجعة الفجر. والثالث: في محلِّ ضجعة الفجر. والرابع: في الحکمة من ضجعة الفجر. والخامس: عبارة عن تساؤل؛ هل يشرع لضجعة الفجر ذکر مخصوص؟، وأما المبحث الثاني: فکان في بيان أقوال العلماء في ضجعة الفجر، وقد حوى ثلاثة مطالب، أولها: في حکاية تلک الأقوال. والثاني: في مناقشة تلک الأقوال. والثالث: في الترجيح بين تلک الأقوال، وأما خاتمة البحث: ففيها أبرز نتائج البحث، ومنها: أن أهل العلم في ضجعة الفجر طرفان وواسطة ما بين مُفْرط ومفرّط. ومنها أن أعدل الأقوال فيها القول باستحبابها. ومنها أن هذه الضجعة ضجعة لطيفة تکون بين راتبة الفجر والصبح. ومنها أن محلها البيت وليس المسجد، وأنه ليس لها ذکر مخصوص.
This paper sheds light on an issue which is considered one of the subtleties of knowledge and jurisprudence; it discusses and refutes scholars' views on this issue. This paper consists of an introduction, two sections including some subsections thereunder and a conclusion followed by a bibliography of sources and references. The introduction presents the research plan and the approach adopted in the paper. The first section explores the concept of dajˁat ul-fajr (lying on the right side after performing the Sunnah of the Dawn Prayer), its characteristics, place and legal ruling. This section incorporates five subsections. The first subsection explores the linguistic and Sharia-based technical definitions of the concept of dajˁat ul-fajr. The second one explains the form and characteristics of dajˁat ul-fajr. The third one discusses the place of dajˁat ul-fajr. The fourth one highlights the rationale of dajˁat ul-fajr.
The fifth one addresses some questions that arise about this issue, such as whether it is recommended to say certain zhikr (God remembrance) for dajˁat ul-fajr. The second section explores the views of the scholars on dajˁat ul-fajr. This section incorporates three subsections. The first subsection provides the scholars' views. The second one discusses these views. The third one evaluates and grades these views. The conclusion highlights the most remarkable results of the research, including the fact that the views of Sharia scholars on dajˁat ul-fajrhave been divided into several groups on a continuum with two extremes, but the most equitable opinion is that it is recommended. dajˁat ul-fajr is a state of quiet peaceful position of lying dawn that one could enjoy between the regular supererogatory two-unit Sunnah prayer and the obligatory two-unit Dawn Prayer. The place of dajˁat ul-fajris the home not the mosque. This dajˁat ul-fajr has no specific statements of God remembrance.
بن أحمد بن حسن با بطين, خالد. (2020). ضجعة الفجر مفهومها - صفتها - محلها - حکمها. مجلة کلية الشريعة والقانون بأسيوط, 32(4), 1311-1358. doi: 10.21608/jfsu.2020.111759
MLA
خالد بن أحمد بن حسن با بطين. "ضجعة الفجر مفهومها - صفتها - محلها - حکمها". مجلة کلية الشريعة والقانون بأسيوط, 32, 4, 2020, 1311-1358. doi: 10.21608/jfsu.2020.111759
HARVARD
بن أحمد بن حسن با بطين, خالد. (2020). 'ضجعة الفجر مفهومها - صفتها - محلها - حکمها', مجلة کلية الشريعة والقانون بأسيوط, 32(4), pp. 1311-1358. doi: 10.21608/jfsu.2020.111759
VANCOUVER
بن أحمد بن حسن با بطين, خالد. ضجعة الفجر مفهومها - صفتها - محلها - حکمها. مجلة کلية الشريعة والقانون بأسيوط, 2020; 32(4): 1311-1358. doi: 10.21608/jfsu.2020.111759