حکم الزيادة على ما يندفع به الواجب عند الأصوليين وأثر ذلک في التفريعات الفقهية "دراسة وتطبيقًا"

المساهمين

المؤلف

قسم أصول الفقه - کلية الشريعة والقانون - جامعة الأزهر - أسيوط - مصر

المستخلص

يهدف البحث إلى تسليط الضوء على أثر الزيادة على أقل الواجب من حيث کونها واجبة أو مندوبة، وبيان أثرها في الفروع الفقهية، وقد اتبعت المنهج الوصفي التحليلي والاستنتاجي المتمثل في جمع المادة العلمية من مصادرها الأصيلة في علم أصول الفقه، مع ذکر أقوال الفقهاء في الفرع الفقهي، وبعض الأدلة - محل الشاهد - ومناقشة ما يَرِد عليها من مناقشات، وبينت القول الراجح،  وسبب ترجيحه، وعزوت الآيات القرآنية إلى سورها، بذکر رقم الآية، وخرجت الأحاديث النبوية الشريفة، والآثار الواردة في البحث، وذکرت ترجمة مختصرة مناسبة للأعلام، وقمت بعمل الفهارس الفنية للآيات القرآنية، والأحاديث النبوية، والآثار، والأعلام، والمراجع، والموضوعات، وتوصلت في بحثي إلى أهم النتائج وهي: أن الخلاف حقيقة حتمية واقعة؛ لاختلاف مدارک الناس وعقولهم، ومشروعية الاجتهاد في النصوص الظنية، وأن هناک فرقًا بين الحکم ومتعلقة، وأن الزيادة على قدر الواجب إن کانت غير متميزة، فهي التي وقع الخلاف فيها بين العلماء، وأن الزائد على قدر الواجب مندوب؛ لأن المکلف بفعله يثاب ثوابين، ولا شک أن الثوابين أعظم درجة من الثواب الواحد، و أن الزائد على مسح بعض الرأس مندوب وليس واجباً، وإخراج بعيرٍ عن خمس من الإبل بدل الشاة الواجبة مندوب، والحاج إذا وقف بعرفات زيادة على قدر الواجب، فإن وقوفه مندوب أو تطوع، وسبع البدنة يقع واجباً؛ لأنه مقابل الشاة الواجبة عليه، والباقي يقع مندوباً أو تطوعاً، والزائد على الواجب في النذر والأضحية تطوع، ويجوز الأکل منه للناذر وغيره.
The present research paper aims to shed light on the impact of going beyond the minimum requirement of a prescribed duty and its legal ruling, whether it is obligatory or recommended. It also reveals the impact of such increase on related detailed issues of jurisprudence. The present researcher adopts a descriptive, analytical and deductive approach which is represented in collecting academic materials from their original and authentic sources in the discipline of Fundamentals of Jurisprudence, mentioning jurists’ views on each jurisprudential issue, mentioning some corroborative pieces of evidence, bringing them up for discussion, and demonstrating the more adequately preferable view together with the reason behind adopting it. I have documented the Qur’anic verses quoted by providing the numbers of the verses within their respective Surahs. I have also documented the Prophetic hadiths and the reported accounts quoted in the study. I have provided a concise biography of the prominent figures mentioned in the study. I have provided indexes of the Qur’anic verses, the Prophetic hadiths, accounts, prominent figures, references, and topics. I have drawn some important conclusions that include the following: Disagreement is an inevitable fact due to differences in people's perceptions and mentalities and due to the legitimacy of ijtihad (exercising discretionary independent judgment) in presumptive texts. There is a difference between a ruling on the one hand and its related subject matters on the other. The unremarkable increase beyond duty fulfillment is the cause of disagreement among the scholars. The increased amount beyond the prescribed duty is recommended because the adult sane Muslim will be rewarded twice for bringing about it; there is no doubt that two rewards are greater than one reward. The increase in rubbing (by passing wet hands over) some part of the head during ablution is recommended not obligatory. Giving a camel, instead of an ewe, as Zakat for every five camels in possession is recommended. Standing on Mount ˁArafāt by a pilgrim for a long period of time that exceeds the prescribed duty is deemed recommended or optional. As for a camel given as Zakat for every five camels in possession, one-seventh of this camel is obligatory because it is in exchange for the obligatory ewe or ram, while the remaining six-sevenths are deemed recommended or optional. The increased amount beyond the prescribed duty in religiously-valid vows and sacrifices is deemed optional, so it is permissible for the person making a vow and to others to eat from this additional part.

الكلمات الرئيسية