استخدام التقنيات الحديثة في الصلاة "دراسة فقهية تأصيلية".

المساهمين

المؤلف

قسم الفقه المقارن - کلية البنات الإسلامية بأسيوط - جامعة الأزهر - أسيوط - مصر.

المستخلص

يهدف البحث إلى بيان الأحکام الشرعية المتعلقة باستخدام التقنيات الحديثة في الصلاة،  وتقديم دراسة تبين الحکم الشرعي، وتم اتباع المنهج العلمي في دراسة المسائل الفقهية، وذلک بتصوير المسألة محل البحث، فإذا کانت المسألة محل اتفاق، فأذکر الحکم بدليله، مع توثيق الاتفاق من مصادره المعتمدة، وإذا کانت المسألة محل خلاف فيحرر محل الخلاف، بذکر الأقوال والقائلين بها، وأقتصر على المذاهب الأربعة، وذکر الأدلة مع بيان وجه الدلالة، وما قد يرد عليه من مناقشات، وما يجاب به عنها - إن وجد - ثم أذکر الرأي الراجح وأسبابه، وتم التوصل إلى عدة نتائج منها: عدم جواز استخدام المؤذن الإلکتروني المسجّل في المساجد، جواز الاستعانة بالبوصلة الإلکترونية لمن يحسن استخدامها، عدم جواز استخدام المحراب الإلکتروني في الصلاة، جواز استخدام السجادة الإلکترونية لمن ابتلى بالوسواس وکثرة النسيان، أما فيما عدا ذلک فلا يصح استخدامها، استخدام التقنيات في خطبة الجمعة غير جائز للمحافظة على هيبة الخطبة ومنزلتها.
The present research paper aims to explore the Shariˁah regulations related to the use of modern devices in prayers in order to illustrate their legal rulings. The study follows the proper scientific approach adopted in studying jurisprudence issues. It first presents the issue in question. If it is a unanimously agreed-upon issue, I mention its evidence-supporting legal rule and I document points of agreement by reference to their authenticated resources. If it is a controversial issue, I examine points of disagreement by presenting the different views along with their proponents. Only the views of the major four schools of jurisprudence are mentioned in the present study. I cite the proposed pieces of evidence along with their rationales, along with their opposing views and their refuting responses, if any. Finally, I state the more adequately preferable view and its evidence. The study has reached some significant findings, including the following: It is not permissible to use the electronically recorded call to prayer in the mosques; however, the use of the electronic compass is permissible for competent users. It is not permissible to use the electronic Miḥrāb (a niche in a mosque pointing to the Kiblah) in prayers; however, it is permissible to use the electronic prayer-specific carpet only for those who suffer from suspicion and forgetfulness; otherwise, it may then not be used. Using modern devices in the Friday Sermon is not permissible in order to maintain its awe and augustness.

الكلمات الرئيسية