يهدف هذا البحث إلى بيان مفهوم التکميل کأسلوب قرآني، وإلى ذکر صوره في القرآن، وذکر دلالاته ومقاصده المستفادة، ومن خلال هذا البحث توصل الباحث إلى أن القرآن الکريم غنيٌّ بالأساليب البلاغية ذات الأبعاد الدلالية المقاصدية، ولا يرد في القرآن لفظ أو ترکيب أو أسلوب بدون فائدة أو دلالة، والتکميل أسلوب قرآني جاء لأغراض ومقاصد متنوعة، ولم يأت لفظ التکميل کمصدر في القرآن الکريم، وإنما جاءت منه صيغ فِعلية، ويعرِّف العلماء التکميل بأنه: زيادة في الکلام للتوضيح أو التأکيد أو لغرض يوافق المدلولات والمعاني السياقية، وبعضهم يسمي التکميل: الاحتراس، والتکميل من أوسع الأساليب البلاغية المستعملة في السياقات القرآنية، ويأتي في القرآن على صور لفظية ومعنوية عديدة، ودلالاته وهداياته ترجع کلها إلى المعنى، وهو يشمل جُلّ وجوه البيان والبديع البلاغية، وينقسم إلى أنواع: من حيث الموقع ومن حيث الترکيب، فمن حيث الموقع: نوع يتوسط الکلام، ونوع يقع في آخر الکلام، ونوع يقع أول الکلام، ومن حيث الترکيب: قد يکون جملة وقد يکون غير جملة، وتأتي تحت کل نوع من هذه الأنواع صور وأساليب کثيرة يصعب تصنيفها بسبب تداخل مقاصدها ودلالاتها وهداياتها.
The present research aims to explain the concept of supplementation (Takmῑl) as a Qur'anic style, its forms in the Qur’an, its extracted denotations and purposes in the Ever-Glorious Quran. The study shows that the Ever-Glorious Qur'an abounds with objective-oriented meaningful rhetoric styles. The Qur'an has no insignificant word, linguistic structure or style. Supplementation is a Qur'anic style that serves a variety of purposes and objectives. The Arabic verbal noun Takmῑl (supplementation) is never mentioned in the Ever-Glorious Qur’an. Nevertheless, it is mentioned in its verb forms. A great deal of scholars define supplementation as an additional word, or more, whose function is for clarifying, emphasis, or serving an objective that is in harmony with the contextual meanings and connotations. It is called al-iḥtrās (prudence style) by some scholars. Supplementation is one of the most extensive rhetorical devices used in Qur’anic discourse. It is manifested in the Ever-Glorious Qur'an in many lexical or semantic forms. All of its purposes are attributed to meaning. It comes in all forms of expression and rhetorical tools. It is divided into many kinds in term of its position and construction. In its position, it has three kinds that may come in the initial, middle and final positions of Arabic sentence. Its construction can take two forms, sentence construction and non-sentence construction. Each one of these two kinds incorporates various forms and styles that are too numerous to be classified due to the fact that their purposes, objectives and implications are overlapping and intermingled.
بن صالح بن عبد الله الخضيري, عبدالله. (2021). التکميل في القرآن الکريم "مفهومه ودلالاته ومقصوده". مجلة کلية الشريعة والقانون بأسيوط, 33(2), 1623-1663. doi: 10.21608/jfsu.2021.142911
MLA
عبدالله بن صالح بن عبد الله الخضيري. "التکميل في القرآن الکريم "مفهومه ودلالاته ومقصوده"". مجلة کلية الشريعة والقانون بأسيوط, 33, 2, 2021, 1623-1663. doi: 10.21608/jfsu.2021.142911
HARVARD
بن صالح بن عبد الله الخضيري, عبدالله. (2021). 'التکميل في القرآن الکريم "مفهومه ودلالاته ومقصوده"', مجلة کلية الشريعة والقانون بأسيوط, 33(2), pp. 1623-1663. doi: 10.21608/jfsu.2021.142911
VANCOUVER
بن صالح بن عبد الله الخضيري, عبدالله. التکميل في القرآن الکريم "مفهومه ودلالاته ومقصوده". مجلة کلية الشريعة والقانون بأسيوط, 2021; 33(2): 1623-1663. doi: 10.21608/jfsu.2021.142911