دور الأسرة في تنشئة الأطفال من وجهة شرعية دراسة فقهية مقارنة

المساهمين

المؤلف

قسم الفقه المقارن، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى بيان حق الأطفال على الوالدين من حيث التأديب، والتعليم، والنفقة، والتوجيه والإرشاد، وقد قسمت البحث إلى: مقدمة وتمهيد وخمسة مباحث وخاتمة، أما المقدمة: فتضمنت أهمية الموضوع وسبب اختياره، والدراسات السابقة ومنهج البحث وخطته، وأما التمهيد فتحدثت فيه عن مفردات البحث وهى الأسرة، والنشأة، والأطفال، وأسباب الانحراف الأسري، وأما المبحث الأول: فتحدثت فيه عن تأديب الصغار، المبحث الثاني: وفيه تحدثت عن فضل تعلم العلم والحکم التکليفي له وآدابه، المبحث الثالث: وفيه تعرضت لبيان ما يجوز تعليمه من العلوم للصغار وما يحرم، المبحث الرابع: وفيه تحدثت عن تعليم الفتيات، المبحث الخامس: وتحدثت فيه عن المفاضلة بين الأبناء، وأما الخاتمة: فتشتمل على أهم النتائج التي توصلت إليها في هذا البحث، ومن أهمها: أن الشريعة الإسلامية ندبت إلى تأديب الصغار، وحثت على ذلک، وبينت أجر من يفعله، وأنها أيضاً بينت أن الأسلوب الأمثل لتربية الأولاد هو استعمال الرفق، واللين، والترغيب، والترهيب، والبعد عن العنف بشتى صوره سواء بالضرب، أو السب، والاستهزاء، والسخرية، وتوجيههم للتخلق بالصفات الحميدة، ومن أهم التوصيات: ضرورة الاهتمام بتربية النشء، وتوعيتهم، وتعليمهم النافع من الضار، وتعليمهم أمور دينهم ما يباح، وما يحرم لأن هؤلاء هم مستقبل الأمة، وأمل الغد.
This research aims to clarify children’s rights over parents in terms of discipline, education, care, expenditure, guidance, and counseling. It is divided into a preface, an introduction, five chapters and a conclusion. As for the preface, it covers the significance of the topic, the reason for choosing it, a literature review, the research methodology and the research plan. Then, the introduction tackles employed terms, including upbringing children, and the causes of familial perversion. The first chapter then engages disciplining children, while the second addresses the merit of learning and its respective religious ruling and relevant proprieties. The third chapter offers an explanation of permissible things to be taught to children and their forbidden counterparts, while the fourth chapter covers girls’ education. Then, the fifth chapter discusses the problem of giving preference to a child over another. Finally, the conclusion contains the key findings of the study, including the following: the Islamic law mandates disciplining young children, and promotes it. It also illustrates the reward for those who discipline their children. Besides, the best method for raising children is one in which compassion and tenderness mix in a stick and carrot policy, while avoiding violence altogether, whether it be hitting, insulting, mockery, or ridicule. They should be directed into assuming good qualities. Accordingly, it is necessary to educate the youth, raise their awareness, and teach them to distinguish that which is beneficial from that which is harmful. They should also be taught religion to distinguish the permissible and the forbidden, knowing that the youth constitute the future of the nation, and the hope for tomorrow.

الكلمات الرئيسية