الرقابة وأثرها على التغيير في إدارة مؤسسات التعليم العالي من منظور إسلامي (دراسة حالة على الجامعات الليبية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

UNIVERSITI MALAYA

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى بيان أثر وجهة النظر الإسلامية في الرقابة على التغيير في إدارة المؤسسات التعليمية ومنها الجامعات الليبية، ومعرفة واستكشاف تأثير العوامل: التطبيق الصارم للقوانين والأساليب الرقابية للقوانين والتنظيم الإداري على التغيير في إدارة الجامعات الليبيىة، وتناولت الدراسة الجانب النظري لمفهوم وأهمية المتغيرات المستقلة للرقابة وكذلك متغيرات التغيير في إدارة المؤسسات التعليمية، وتم استعراض الدراسات السابقة التي أشارت بشكل واضح إلى العلاقة بين الرقابة والتغيير في إدارة المؤسسات التعليمية، كما استخدم الباحث اختبار الخطي المتعدد Multiple Regression؛ لاختبار فرضيات الدراسة وأثر المتغيرات المستقلة ممثّلة، التطبيق الصارم للقوانين، الأساليب الرقابية المطبقة، التنظيم الإداري على التغيير في إدارة المؤسسات التعليمة في الجامعات الليبية من منظور إسلامي، وأظهرت نتائج اختبار تحليل الانحدار المتعدد بوجود أثر مباشر ذات دلالة إحصائية بين الرقابة على التغيير في إدارة المؤسسات التعليمة، أيضاً وجود تأثير إيجابي مباشر لكلاً من المتغيرات المستقلة: بينما يوجد تأثير عكسي ذات دلالة إحصائية بين الأساليب الرقابية المطبقة والتغيير في إدارة المؤسسات التعليمية في الجامعات الليبية.
 


This study aims to demonstrate the impact of the Islamic perspective in monitoring management changes in educational institutions, including Libyan universities, and to identify and explore the impact of variables like strict application of laws and supervisory legal methods and administrative organization on management changes in Libyan universities. The study covers the theoretical aspect of the concept of independent monitoring variables and their significance, as well as change variables in the management of educational institutions. Hence, the paper reviewed previous studies, which clearly indicated the relationship between control and change in the management of educational institutions. The researcher also used the linear Multiple Regression analysis to test the study hypotheses and the impact of the independent variables, represented in strict application of laws, the applied control methods, administrative organization, on management change in educational institutions, Libyan universities, from an Islamic perspective. The MR analysis results showed a direct statistically significant effect between management change control in educational institutions and a direct positive effect for each of the independent variables. It also detected statistically significant inverse effect between applied control methods and management change in educational institutions, in Libyan universities.
 

الكلمات الرئيسية