الآيات التي استشكلها الإمام أبو بكر ابن العربي في كتابه أحكام القرآن في سورة البقرة جمعاً ودراسة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مركز الدراسات الإسلامية - كلية الشريعة والدراسات الإسلامية - جامعة أم القرى - المملكة العربية السعودية.

المستخلص

يتناول البحث الآيات التي أستشكلها الإمام ابن العربي في سورة البقرة من كتابه أحكام القرآن وقد حصرها الباحث في تسع آيات نص الإمام ابن العربي على الإشكال حيث قام الباحث بدراسة هذه الآيات وعرض فيها أقول المفسرين مقارناً بينها وبين رأي الإمام ابن العربي ومرجحاً منها ما تؤيده الأدلة الصحيحة، ومن أهم نتائج البحث: إن الإمام ابن العربي أولى هذه المسائل المشكلة في كتابة دراسة وافية بين أراء المذاهب الفقهية فيها مرجحاً ما يراه غالباً، وقد يؤيد مذهبه المالكي أحياناً، وإن القول بالعموم في المراد بالجهة، والمراد بالإحصان وحمل الآية عليه هو الأولى، وإن الخلاف في أحوال التكبير هو خلاف تنوع، وإن القول المعتبر في حكم الغاية في قوله تعالى (ولا تقربوهن حتى يطهرنَّ): هو الاغتسال بالماء لجميع البدن بعد انقطاع الدم، وإن القول الراجح في طلاق المولى هو إيقافه بعد مُضي المدة، وإن لفظ القُرء من الألفاظ المشتركة، وإن القول المعتبر في المراد بالنكاح في قوله تعالى: (فإن طلقها فلا تحله له حتى تنكح زوجاً غيره): هو ما اشتمل على العقد والوطء.
 
 
The research paper deals with the verses in Surat al-Baqarah that Imam Ibn al-‘Arabi deemed ambiguous in his Ahkam Al-Qur’an. The researcher listed nine ambiguous verses in Imam Ibn al-‘Arabi’s book, investigating them and presenting the respective opinions of exegetes as compared to Ibn al-‘Arabi’s opinion, and outweighing the opinion sustained by valid evidence. And among the key findings of the research is that Ibn al-‘Arabi thoroughly discussed these ambiguous verses in his comprehensive, weighing jurisprudential opinions against each other and giving preponderance to what he deemed well supported. Sometimes, he adopted the Maliki opinion suggesting what he often sees, and he may support his Maliki school sometimes, drawing on the general significance of certain terms, and the permissibility of different opinions based on acknowledged diversity. Regarding the verse, “And do not approach them until they are pure [wives in menses]”, he deemed that the required meaning of “pure” is whashing the whole body with water after menstruation ends. He also deemed the world “Qur’” bears double significance, and that the valid opinion regarding the meaning of “Nikhah” in the verse that reads, “And if he has divorced her [for the third time], then she is not lawful to him afterward until [after] she marries a husband other than him” is that a marriage that involves a contract and consummation of marriage.
 

الكلمات الرئيسية