فصل الخطاب فيما يسمى بالنقوط في المناسبات وأثره عند تغير قيمة العملات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة والقانون تفهنا الأشراف جامعة الأزهر الشريف

المستخلص

يعد النقوط في المناسبات من العادات التي تعارف عليها المجتمع الإسلامي، وقد اختلف الفقهاء في حكمه ما بين قرض يرد وهبة لا ترد ومنهم من أرجع الحكم فيه للعرف والعادة، لكن يوجد إشكال في غاية الدقة يطرح تساؤلاً وهو ماذا لو انخفضت أو زادت القوة الشرائية للعملة هل ترد النقوط كما هي أم ننتقل للقيمة؟ خاصة في ظل التقلبات الاقتصادية الراهنة وهذا من شأنه إثارة الخلاف والخصومة بين الطرفين مما حملني على بيان عوامل تغير قيمة العملة التي من شأنها إحداث تغيراً في قيمتها وموضحاً آراء الفقهاء فيها ومبيناً ذلك بمثال عملي لتتضح الصور ومبرزاً لبعض المسائل في الفقه الإسلامي التي انتقلت إلى القيمة ومؤيداً ذلك بما شهد به الواقع المعاصر من تضخم وتعويم أدى لتغير القيمة الشرائية للعملة وقد أجبت على تلك التساؤلات مبرزاً الفقه الأرجح والملائم للواقع والمتماشي مع روح النص الشرعي والذي يحقق العدل والإنصاف وذلك بالحصر في نطاق معين وأمور محددة متماشياً في ذلك مع الشريعة الغراء وعملاً بمقاصدها منتهياً إلى أنه يرجع لحساب تلك العملة على الذهب, نظراً لاستقراره ولثباته مع الخلاف في وقتها يوم القبض أو قبل التعويم مباشرة كما أن الرجوع لتلك القيمة حصرته في حدود معينة خروجاً من دائرة الحرمة.
 
The Nuqut (reciprocal social practice of offering money as a gift on certain occasions) is a customary habit acknowledged in Muslim communities. So, jurists differed in opinion regarding its ruling, considering it a loan that should be repaid, a gift that should not be returned, or a matter that is to be decided through social practice. Yet, when considering it a loan that should be repaid, a subtle question arises, namely what would be the amound to be repaid in case the value of the given sum changes? Should the gifted Nuqut be returned as is regardless of such change, or should the change rate in value be considered, especially in light of the current economic volatility and potential discord and rivalry between the two parties involved? This point prompted me to explain the factors that entail change in currency value. I also illustrated the respective opinions of jurists, and introduced practical examples for further clarification. Besides, I highlighted some issues in Islamic jurisprudence where value change is considered, referring to relevant conditions in contemporary reality, including inflation and devaluation that entail change in the purchasing value of the currency. These questions are answered and preponderant jurisprudential opinions appropriate to reality and is in line with the spirit of the Sharia are sustained. This is meant to achieve justice and objectivity through focusing on specific cases that are discussed in line with the dictates of the noble Sharia and its objectives. The paper concludes that the value of Nuqut money should be assessed against gold, due to it the stability of gold value and to the fact that this referral spares the parties any potential sinfulness.
 

الكلمات الرئيسية