المساهمين
المؤلف
كلية الشريعة والدراسات الإسلامية جامعة أم القرى أ
المستخلص
إنَّ من رحمة الله بهذه الأمّةِ أن جعل في دينها من أمارات السَّعة ودلائل الصَّلاح لكل زمان ومكانٍ، ما يقطع معه المكلفُ بأنَّ هذه الرسالةَ خاتمةٌ وقادرةٌ على البقاءِ والعطاءِ إلى قيام السَّاعة؛ وإنَّ من أبرز معالم هذا السَّير، خاصَّة في الاجتهاد النوازلي، ومواكبة عجلة التطوُّر ومخرجاتِ الحضارة المتسارعة: أن جعل الله -من كريم فضله- مناطاتٍ من النظر الشَّرعي؛ مدارُها على الاعتبار المقاصدي، والعنايةِ بحِكم التشريع ومحاسنه وأسراره؛ الأمر الذي يجعل من الاجتهاد روحًا حية متناغمةً مع حاجات المكلف وضروراته؛ وإنَّ من أهم مبادئ هذا النظر المقاصديِّ، وأبرز نظرياتِ هذا العطاء التشريعي: هو فقهُ المصلحة وفقهُ التحوُّط والاتِّقاء والمدافعة والمجانبة؛ والذي من شأنه تتبعُ مناطات التَّيسير ورفع الحرج وعموم البلوى، وحمايةُ الشريعة والمكلَّفين من كلِّ ما يمكنُ أن يخلَّ بالنظامِ العام أو يتعدَّى على الأصول والكليات المحترمة شرعًا.
وقد نهجَ البحثُ أن يستثمر هذا النَّظر المقاصدي -في المصلحة، والتحوط- في قراءة مشهد الأزمات والنوازل الفقهية العامَّة في أبواب الحج والعمرة والزيارة، وأن يبحث عن حجم التأثُّر والتأثير بين هذه المعطيات من قواعد مؤسِّسة ونوازل عارضة؛ وذلك من خلال المنهج الموضوعي: والذي يبحثُ في مفاهيم هذه القواعد ومعانيها الإجماليَّة، وأدلة الحجيَّة والثبوت، وضوابط العَمَل والإجراء، من أجل أن يكونَ التأسيسُ على أصلٍ متينٍ، وكذلك المنهج التَّحليلي: وذلك بإيرادِ الاجتهاد القديم أو الفتوى المقررة من الهيئات العلمية والمجامع الفقهية تجاه هذه الأزمات والنوازل، ثم الشُّروع في التَّكييف والتَّحليل المقاصدي المصلحي والتحوطي للحُكم المقرر إزاءَها.
وقد خرجَ البحثُ بعددٍ من النتائج والتوصيات؛ كانَ من أبرزها: فاعلية النظر المصلحي والتحوطي في معرفة أحكام الأزمات والنوازل في الحج والعمرة والزيارة، والاجتهاد في نقل الدراسات المقاصدية والمصلحية من حيز النظرية إلى حيز التوظيف والتطبيق، والاستفادة من العطاء التراثي في هذه العلوم والأبواب في مواكبة مستجدات العصر ومحدثات التطور، وكذلك مشاركة أهل القرار وصنَّاعه في تقديم الرؤية والحلول الشرعية للأزمات والتحديات التي تعرضُ للناس وعباداتهم ومعاملاتهم وسائر شؤون حياتهم، وكذلك ضرورة المواكبة الشرعيَّة من الهيئات والمجامع الفقهيَّة لعجلة التمدُّن والتطور والتَّنمية، والتي تُسابق بها حكومة المملكة العربية السعوديَّة -أيَّدها الله- الزَّمن؛ من أجل تيسير أمر المناسك، وتحسين تجربة ضيوف الرحمن، والإفادةُ من فقه النَّظر المصلحي والتحوُّطي في حماية جَنَاب المحكمات والضَّرورات الكليَّة، وأن نصنع من قواعد هذا الفقه ومبادئه سياجًا راعيًا لهذه المعظَّمات في الشَّريعةِ.
It is part of God's mercy to this nation that He has placed in its religion signs of breadth and indications of its suitability for all times and places, thereby enabling those charged with this task to realize that this message is final and capable of remaining and giving until the end of the world. One of the most prominent features of this approach, particularly in the ijtihad on new issues that arose after the era of the Prophet (peace and blessings be upon him), and in keeping pace with the wheel of development and the outcomes of accelerating civilization, is that God—out of His generous grace—has established explicit Shariah rulings without any prohibition based on Sharian considerations. Their rationale is the consideration of objectives and the attention paid to the wisdom, merits, and secrets of legislation. This makes ijtihad a living spirit in harmony with the needs and necessities of those charged with this task. Among the most important principles of this objective view and the most prominent theories of this legislative offering are the jurisprudence of public interest and the jurisprudence of precaution, prevention, defense, and avoidance, which aims to follow legal rulings whose goal is to facilitate and remove hardship and general affliction, and to protect the Shari’a and those charged with the responsibility from everything that might disrupt public order or infringe upon the principles and foundations respected by the Shari’a.
The research has adopted this objective-based view - of interest and precaution - in reading the scene of crises and emerging general jurisprudential issues in the chapters of Hajj, Umrah, and visitation, and to investigate the extent of influence and impact between these givens of founding rules and emerging issues against the original; through the objective approach: which examines the concepts of these rules and their general meanings, the evidence of authority and proof, and the controls of work and procedure, in order to establish a solid foundation. Likewise, the analytical approach: by citing old ijtihad or fatwas issued by scholarly bodies and jurisprudential assemblies regarding these crises and emerging issues that occurred after the era of the Prophet, may God bless him and grant him peace, then embarking on the adaptation and analysis of the objective-based interest-based and precautionary rulings regarding them.
The research
came out with a number of results and recommendations, the most prominent of which were: the effectiveness of the interest-based and precautionary view in knowing the rulings of crises and new issues that occurred after the era of the Messenger, may God bless him and grant him peace, in Hajj, Umrah, and visitation, and the effort to transfer the studies of objectives and interest from the realm of theory to the realm of employment and application, and to benefit from the heritage offering in these sciences and chapters in keeping pace with the developments of the era and the latest developments.
Likewise, decision-makers and decision-makers should participate in providing a sharian vision and solutions to the crises and challenges facing people, their worship, their transactions, and all aspects of their lives. Furthermore, there is a need for legally aligned efforts by jurisprudential bodies and assemblies to keep pace with the wheel of civilization, progress, and development, with which the government of the Kingdom of Saudi Arabia—may God support it—is racing against time. This is necessary to facilitate the rituals, enhance the experience of the Guests of God, and benefit from the jurisprudence of utilitarian and precautionary considerations in protecting the prerogatives of clear, unambiguous expressions and comprehensive necessities. We should use the rules and principles of this jurisprudence to create a protective barrier for these important matters in the Shari'a.
الكلمات الرئيسية