حكم تعويد الصغير على صيام رمضان "دراسة فقهية مقارنة" The Ruling on Accustoming the Young to Fasting Ramadan A Comparative Jurisprudential Study

المساهمين

المؤلف

قسم الدراسات الإسلامية بكلية الآداب والعلوم الإنسانية - جامعة طيبة فرع ينبع

المستخلص

تناول البحث حكم تعويد الصغير على صوم رمضان بدراسة فقهية مقارنة؛ وذلك لارتباطها بركن من أركان الإسلام، وهو صوم رمضان، ولتعلقها بمسؤولية أولياء الأمور تجاه أولادهم في تربيتهم، وتنشئتهم النشأة الصالحة، وذكرت في مقدمة البحث: أهميته، والدراسات السابقة، وخطته، ومنهجه، وتم تقسيم البحث إلى خمسة مباحث، الأول في تحرير محل النزاع، والثاني في الأقوال الفقهية في المسألة، والثالث في أدلة الأقوال، ومناقشتها، والرابع في الترجيح، والموازنة، والخامس في سبب الخلاف، وثمرته، ثم الخاتمة، والتوصيات، والفهارس، ومن أهم نتائج البحث إجماع العلماء على عدم وجوب صيام رمضان قبل البلوغ، وصحة عبادة المميز، وأنه يثاب عليها، ولمن عوده أجر تعويده، ومثل أجر صيامه، وأن التعويد على الصيام لا يكون قبل التمييز، ولا بعده مع عدم القدرة، ووقع الخلاف في تعويده على صيام رمضان بعد التمييز الذي يكون في سن السابعة غالباً مع القدرة، فقيل: بالوجوب، وقيل: بالاستحباب، وقيل: بعدم الوجوب والاستحباب، بل الإباحة، والجواز، ويترجح لدى الباحث القول بالاستحباب؛ لقوة دليله وسلامته من المعارضة، مع التأكيد على عدم المداومة على ترك تعويده، أو منعه مع قدرته ورغبته، وأنه يتوجه اللوم لمن ترك التعويد، أو منعه مع القدرة والرغبة.
The research deals with the ruling on accustoming a child to fasting during Ramadan because it is linked to one of the pillars of Islam, which is fasting during Ramadan, and because it is part of the responsibility of parents towards their children. The introduction introduces the research importance, previous studies, research plan, and its methodology. The research is divided into five sections: the first deals with the research problem; the second discusses the jurists’ opinions on the issue, the third tackles the evidence of those opinions and their discussion, the fourth draws comparisons among them, and the fifth states the cause of disagreement and its fruit. These five sections are followed by the conclusion, recommendations, and indexes. The most important results include: the consensus of scholars on the non-obligation of fasting Ramadan before puberty; the validity of the worship of the discerning person and that he – as well as the one who accustomed him - will be rewarded for it; accustoming the young to fasting does not occur before discernment, nor after it if one is unable. Scholars are disagreed about accustoming the young to fasting Ramadan after discernment, which usually occurs at the age of seven: is it obligatory, commendable or just permissible?
 

الكلمات الرئيسية