الصمت الأسري وعلاجه (من منظور فقهي إسلامي)

المساهمين

المؤلف

جامعة الأزهر الريف

المستخلص

إن موضوع (الصمت الأسري) يعد من المشكلات التي بدأت تنتشر في البيوت العربية، في ظل غياب ثقافة الحوار بعد أن أصبح صوت التقنيات الحديثة من تلفاز وأجهزة كمبيوتر وجوالات هو المسموع، بينما غاب الصوت البشري عن الأسماع، فافتقدت البيوت إلى كثير من الدفء الأسري، وعليه فلابد من مواجهة الصمت الأسري وتمزيقه بخلق جو من الحوار، من أجل بقاء كيان الأسرة، فلغة الحوار هي أساس نجاح العلاقة الأسرية؛ لأن التواصل بين أفراد الأسرة واستمراريته له أثر كبير في تماسك الأسرة واستمرارها.
     والصمت على العموم نوعان: صمت ممدوح، وصمت مذموم، أما الصمت الأسري فأنواعه تعتمد على ما إذا كان استخدام الصمت مثمرًا أم لا، ولذا فإن له شكلين أساسيين، الأول: الصمت الإيجابي، والثاني: الصمت السلبي، وهذا الشكل الثاني هو ما سأتحدث عنه في هذا البحث.
     ويهدف هذا البحث إلى وصف المشكلة، وبيان أنواع الصمت، وأشكال الصمت الأسري، وصوره، وأسبابه، وآثاره، وعلاجه في ضوء الفقه الإسلامي.
     وقد اتبعت المنهج الوصفي التحليلي الذي يقوم على وصف المشكلة وتتبع أنواعها وأشكالها وصورها، والمنهجين الاستقرائي والاستنباطي حيث قمت بتتبع المسائل المتعلقة بموضوع البحث مع ذكرها مقرونة بأدلتها للوصول إلى الحكم الصحيح في هذه المسائل.
     ومن نتائج البحث: أن إدارة الحوار الأسري أمر مهم للغاية، حيث إن له انعكاسات نفسية واجتماعية على أفراد الأسرة جميعًا، وخصوصًا الأبناء، وأن الصمت الأسري ضرر كبير على جميع أفراد الأسرة وعلى المجتمع ولابد من معالجته، وأن التزام تعاليم الإسلام تقضي على مشكلة الصمت الأسري.
    وأوصي بضرورة الحوار بين جميع أفراد الأسرة، والتحلي بفن وآداب الحوار، كما أوصي بأن تتضمن المناهج الدراسية القضايا التي تتعلق بالأسرة وبيان أحكامها.
The issue of (family silence) is one of the problems that began to spread in Arab homes, in light of the absence of a culture of dialogue after the sound of modern technologies such as televisions, computers, and mobile phones became what was heard, while the human voice was absent from hearing, so homes lacked a lot of family warmth. Therefore, it is necessary to confront family silence and tear it apart by creating an atmosphere of dialogue, in order for the family entity to survive, as the language of dialogue is the basis for the success of the family relationship. Because communication between family members and its continuity has a significant impact on family cohesion and continuity.
In general, silence is of two types: praiseworthy silence and reprehensible silence. As for family silence, its types depend on whether the use of silence is productive or not, and therefore it has two basic forms: the first: positive silence, and the second: negative silence, and this second form is what I will talk about in this search.
     This research aims to describe the problem, explain the types of silence, the forms of family silence, its forms, causes, effects, and treatment in the light of Islamic jurisprudence.
I followed the descriptive and analytical approach, which is based on describing the problem and tracking its types, shapes, and images, and the inductive and deductive approaches, where I tracked the issues related to the subject of the research, mentioning them, coupled with their evidence, in order to reach the correct judgment in these issues.
Among the results of the research: managing family dialogue is very important, as it has psychological and social repercussions on all family members, especially children, and that family silence is a great harm to all family members and society and must be addressed, and that adhering to the teachings of Islam eliminates the problem of family silence.
I recommend the necessity of dialogue between spouses, and between them and the rest of the family members, and to practice the art and etiquette of dialogue. I also recommend that school curricula include issues related to the family, an explanation of its rulings, and an explanation of the value of the family and its place in Islamic law.
 

الكلمات الرئيسية