التزامات وسيط الشحن في النظام السعودي والفقه الإسلامي ــ دراسة مقارنة The Obligations and Liability of the Freight Forwarder in the Saudi Legal System and Islamic Jurisprudence A Comparative Analytical Study

المساهمين

المؤلف

قسم الفقه وأصوله بجامعة الملك خالد - المملكة العربية السعودية

المستخلص

ي
يتناول البحث موضوع التزامات وسيط الشحن في النظام السعودي مع المقارنة بالفقه الإسلامي حيث تكمن مشكلة البحث في حداثة تنظيم نشاط وساطة الشحن في المملكة، وتعدّد علاقات وسيط الشحن التعاقدية (مع المرسل والناقل والمرسل إليه)، مما يتطلّب دراسة التزامات الوسيط نظاميًا وفق لوائح الهيئة العامة للنقل، وفقهيًا من خلال اجتهادات فقهاء المذاهب الأربعة  ويتمثل هدف البحث في بيان ماهية وساطة الشحن وأطرافها، وتكييفها النظامي والفقهي وتحديد مسؤوليات والتزامات وسيط الشحن النظامية والفقهية، وقد استخدم الباحث المنهج التحليلي المقارن، بتحليل النصوص النظامية ومقارنتها باجتهادات فقهاء المذاهب الإسلامية الأربعة وتوصل الباحث إلى نتائج منها: أن التكييف النظامي لوسيط الشحن هو أنه وكيل بالعمولة، في حين أن التكييف الفقهي له أنه وكيل بعوض، والتزامات وسيط الشحن تشمل تنفيذ تعليمات المرسل، وضمان سلامة البضاعة، وإدارة العمليات اللوجستية، كما يلتزم تجاه الناقل بتسليم البضائع، وتوفير المعلومات، والالتزام بمضمون عقد النقل، أما تجاه المرسل إليه فيلتزم بتسليم البضاعة إليه، وتمكينه من فحصها، والتعويض عن التلف أو التأخير، وأما أبرز التوصيات فتتمثل في ضرورة مواكبة التطورات التنظيمية في مجال وساطة الشحن لضمان تحقيق العدالة وحماية حقوق جميع الأطراف، وتعزيز الوعي بالالتزامات الشرعية والنظامية لوسطاء الشحن لتفادي النزاعات، وإجراء مزيد من الدراسات المقارنة بين الأنظمة الحديثة والفقه الإسلامي في المجالات التجارية المشابهة.
This research addresses the topic of the obligations of the freight forwarding agent in the Saudi legal system with a comparison to Islamic jurisprudence. The problem lies in the recent regulation of freight forwarding activity in the Kingdom and the multiple contractual relationships of the forwarding agent (with the sender, carrier, and consignee), which necessitates a study of the agent’s obligations both legally under the regulations of the General Transport Authority, and jurisprudentially through the interpretations of scholars from the four Islamic schools of thought. The objective of the research is to clarify the nature of freight forwarding and its parties, its legal and jurisprudential classification, and to identify the responsibilities and obligations of the forwarding agent from both perspectives. The researcher employed the comparative analytical method by analyzing regulatory texts and comparing them with the opinions of scholars from the four Islamic schools. The study concluded with several findings, including: that the legal classification of the freight forwarder is that of a commission-based agent, while in Islamic jurisprudence, it is considered a paid agent. The forwarding agent’s obligations include executing the sender’s instructions, ensuring the safety of goods, and managing logistics operations. Towards the carrier, the agent is obligated to deliver goods, provide information, and comply with the terms of the transport contract. Towards the consignee, the agent is responsible for delivering the goods, allowing for inspection, and compensating for any damage or delay. Key recommendations include the need to keep pace with regulatory developments in the freight forwarding sector to ensure justice and protect the rights of all parties, enhancing awareness of the religious and legal obligations of freight forwarders to avoid disputes, and encouraging further comparative studies between modern legal systems and Islamic jurisprudence in similar commercial fields.
 
 

الكلمات الرئيسية