حق الإنسان في الحياة والسلامة الجسدية في القانون الدولي والشريعة الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة شقراء - المملکة العربية السعودية

المستخلص

حق الإنسان في الحياة والسلامة الجسدية واحد من أهم حقوق الإنسان، لذلك كما يحمي القانون حق الإنسان في الحياة، فقد وفر الحماية اللازمة لحقه في سلامة الجسم، إذ لا معنى للحياة إذا كان الجسم معتلاً، حيث تقتضي الحماية الجنائية للحق في سلامة الجسم تجريم كافة صور الاعتداء على السلامة البدنية للإنسان، وقد جرمت الشريعة الإسلامية وكذا المواثيق الدولية كافة أفعال الاعتداء الماسة بسلامة جسم الإنسان، سواء كانت عمداً أو خطأً، الأمر الذي يشير إلى تقدير المشرع لخطورة الاعتداء على حق الإنسان في سلامة جسمه، ونظراً لتعدد جرائم الاعتداء على الحياة وسلامة الجسم، واختلاف جسامتها باختلاف جسامة النتيجة أو الأذى المترتب على فعل الاعتداء، وتصف المادة السادسة من العهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية 1966م الحق في الحياة بأنه "حق ملازم للإنسان"، مما يعني أنه حق طبيعي مستمد من الوجود الإنساني، حيث إن القانون يأتي كاشفا عنه لا منشأ له، الأمر الذي يتعين معه حماية هذا الحق، ومن ثم لا يجوز حرمان أحد منه تعسفاً، فالحق في الحياة هو المصلحة أو القيمة التي يحميها القانون في أن يظل الجسم الإنساني مؤدياً وظيفته التي لا غنى عنها حتى لا تتعطل تعطلاً تاماً وعلى ذلك فالحق المعتدى عليه في جريمة القتل هو (حق الإنسان في الحياة) وليس المحل المادي الذي انصب عليه الفعل الإجرامي.
 
The human right to life and bodily health is one of the most important human rights. Just as the law protects the human right to life, it provides necessary protection for his right to physical health, without which life would be meaningless. Legal protection of the right to the physical health requires the criminalization of all forms of bodily assault. Hence, Islamic Sharia and international conventions have criminalized all acts of assault that affect the human body, whether deliberately or by mistake. This indicates the legislator’s recognition of the seriousness of the transgression against the right physical health. Given the multiplicity of assault crimes threatening physical health and human life at large, which entail varying harms, Article VI of the International Covenant on Civil and Political Rights 1966 AC describes the right to life as an “inherent right” for every human being. This means it is a natural right derived from the human existence, knowing that the law only unveils nor initiates it. In this sense, such right must be protected, and no one may be arbitrarily deprived of it. The right to life is the interest or value that must be protected by law so that humans can fully perform their indispensable duty on earth. Therefore, the violated right in murder crimes is that of “the human right to life” and not the material object vulnerable to the criminal act.
 

الكلمات الرئيسية