التكسب من الإعجابات (Likes) تكييفه والأثر المترتب عليه - دراسة فقهية Earning from Likes: Legal Classification and Resulting Effects – A Jurisprudential Study

المساهمين

المؤلف

قسم الفقه، كلية الشريعة والقانون بأسيوط، جامعة الأزهر

المستخلص

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على النبي الأمي الأمين، وبعد: فإن برامج ووسائل التواصل تتيح للمستخدمين التعبير عن رأيهم بضغط زر الإعجاب (Like) ويكون ذلك بمثابة توصية بمحتوى معين أو المساهمة في دعمه أو تعبير عن الاستمتاع به، وأصبح الإعجاب (Like) سائدًا في جميع وسائل التواصل الاجتماعي ومواقع الأخبار...، وقد انتشرت في الآونة الأخيرة ظاهرة البحث عن زيادته، إما لتسويق بعض المنتجات، أو لزيادة سعر الإعلان على الموقع أو القناة...؛ لكثرة المعجبين أو المتابعين لها، أو سعيًا وراء الشهرة؛ لذلك أصبحت مصدرًا لكسب المال لدى كثير من الناس - سواء ببيعها أو شرائها -، فأصبحت الحاجة ملحة للوقوف على الحكم الشرعي لهذه المسألة؛ لذلك قمت بكتابة هذا البحث، وجعلته في تمهيد، وأربعة مباحث، ذكرت في التمهيد: مفهوم التكسب، والأعجاب ونشأته والسبب وراء البحث عن زيادته وطرق بيعه وشرائه، وأما المبحث الأول: فذكرت فيه صورة المسألة والأطراف المشتركة في المعاملة، وأما الثاني: تناولت فيه التكييف الفقهي للعلاقة التعاقدية بينهم، وأما الثالث: بحثت فيه الأثر المترتب عليه، وأما الرابع: فذكرت فيه حكم عمل الإعجاب بصفة عامة، ثم الخاتمة، ومن أهداف البحث: بيان التكييف الفقهي للعلاقة التعاقدية بين الأطراف والأثر المترتب عليه، ومن نتائج البحث: إن التكسب من عمل الإعجاب لا يجوز شرعًا إذا كان العقد فاسدًا، لما فيه من الكذب، والزور والغش ...، أما إذا خلا من ذلك فهو جائز.
 
 
Earning from Likes: Legal Classification and Resulting Effects – A Jurisprudential Study
Praise be to Allah, Lord of the Worlds, and peace and blessings be upon the trustworthy unlettered Prophet. Social media programs and platforms allow users to express their opinions by clicking the Like button, which acts as a recommendation or support for specific content or a sign of enjoyment. The Like feature has become widespread across all social media platforms and news sites... Recently, a phenomenon of seeking to increase likes has spread, either for marketing products, raising the advertising value of a website or channel due to high numbers of followers, or in pursuit of fame. As a result, likes have become a source of income for many people—either through buying or selling them. Thus, there is an urgent need to clarify the Sharia ruling on this matter. Accordingly, I authored this research, dividing it into an introduction and four topics. In the introduction: I discussed the concept of earning, the origin of likes, the reason behind seeking their increase, and the methods of buying and selling them. In the first topic: I presented the case and the parties involved. In the second: I discussed the legal classification of the contractual relationship among them. In the third: I explored the resulting effects. In the fourth: I addressed the general ruling on likes, followed by a conclusion. The objectives of the research include clarifying the legal classification of the contractual relationship and its consequences. One of the main findings is: Earning from likes is not permissible in Sharia if the contract is invalid due to lying, forgery, and deception... However, if it is free from these flaws, it is permissible.
 

الكلمات الرئيسية